24/06/2024

Athens News

Новини на български от Гърция

Пореден скандал: чешките власти разкриха схема за подкупване на европейски политици от Русия


Чешката република твърди, че е разкрила руска схема за подкупване на политици от Европейския съюз и разпространението на руска пропаганда в Европа. В центъра на вниманието попаднаха и германски депутати.

Едновременно с изявленията на чешките власти подробности за схемата бяха публикувани на 27 март от Der Spiegel и чешкия вестник Denik N., а германските власти изразиха загриженост относно разкритията от Прага за „финансирана от Русия мрежа за влияние“.

В центъра на скандала е съвсем обикновен, незабележителен новинарски сайт Гласът на Европа (voiceofeurope.com.). Сега вече не се отваря, но до днес предлагаше редовни новини – препечатки от други медии за икономиката, политиката и различни теми, които не са свързани с политиката.

Това обаче е само на пръв поглед. Вглеждайки се по-внимателно в публикацията, журналисти от седмичника Der Spiegel забелязаха, че новините в сайта често изглеждат като написани от изкуствен интелект, изходният код на страницата е създаден на кирилица, а страницата се търси на руски. Прави впечатление също, че на сайта могат да се намерят много интервюта с европейски политици, предимно от десни популистки партии.

Чешката служба за сигурност и информация BIS успя да установи, че не става въпрос просто за интернет сайт, а за дейността на мрежа за влияние, финансирана от Русия в Чехия. Според Der Spiegel няколко други европейски разузнавателни служби са предоставили помощ на чехите. Чешките власти са сигурни, че в центъра на тази мрежа е бил бившият лидер на проруската украинска партия „Опозиционна платформа – За живот“ и кръстник на Владимир Путин Виктор Медведчук. В Украйна той беше обвинен в държавна измяна, но по време на размяната на военнопленници му беше разрешено да замине за Русия; на 27 март чешките власти наложиха лични санкции срещу него. Според чешките разузнавателни служби Медведчук стои зад операции за разпространение на влиянието на Руската федерация в Европа чрез медии и политици. Министър-председателят Петр Фиала каза на 27 март, кавички Дойче Веле: „Успяхме да засечем дейността на мрежа за влияние, финансирана от Русия в Чехия.“

Фиала каза, че целта на тази мрежа са опити за влияние върху политиките на европейските страни, за да се хареса на Кремъл. Чешките власти смятат украинския продуцент Артем Марчевски, бивш генерален продуцент на информационния канал 112 Украйна, за помощник на Медведчук и действителен мениджър на сайта. Срещу него също има наложени санкции. В списъка със санкции одобрениче Медведчук използва „Гласът на Европа“ и Марчевски „в много страни членки ЕС за финансиране на сътрудничество с журналисти и за скрита финансова подкрепа на отделни кандидати в избори за Европейски парламент с цел подкрепа на външнополитическите интереси на Руската федерация.“

В какво е обвинена мрежата „Гласът на Европа“? Сайтът voiceofeurope.com редовно публикува призиви на европейски политици за спиране на помощта за Украйна. Също така, освен публикации, под егидата на сайта се провеждаха различни семинари и конференции, участниците в които разпространяваха проруски позиции, отбеляза директорът на Пражкия институт за международни отношения Ян Ковар в разговор с журналисти на публикацията. Някои от публикувалите в сайта или давали интервюта, твърди чешкият вестник Denik N, са получили пари за това, в някои случаи съизмерими с разходите за кампанията за изборите за Европейски парламент, които ще се проведат през юни.

Според Der Spiegel парите са преведени в брой по време на лични срещи в Прага или с помощта на криптовалута. Чешкият вестник Denik N съобщава, че групата получатели е включвала политици от шест държави – Германия, Белгия, Франция, Унгария, Холандия и Полша. Чешкото издание се позовава на източници в чешкото външно министерство.

Чешките журналисти не назовават конкретните имена на получателите на парите, но отбелязват, че по-специално сайтът публикува интервюта с политици от дяснопопулистката германска партия Алтернатива за Германия (AfD) – член на Европейския парламент Максимилиан Крах , както и членът на Бундестага Петр Бистрон ( Petr Bystron ). Кра, поне в миналото, поддържаше контакт с Медведчук – беше поканен на рождения му ден и го посети в Киев, след като беше обвинен в държавна измяна и беше поставен под домашен арест.

Твърденията за подкупване на европейски политици засега не са подкрепени с доказателства за трансфер на пари. Не е ясно и в кои случаи политиците са били награждавани и в кои не. Но фактът, че в този случай са замесени недекларирани финансови активи, се потвърждава косвено от фактите на обиски в Полша, където се намира един от съсобствениците на сайта.

Според информационната агенция dpa на 28 март при обиск във Варшава и град Тихи служители на полската разузнавателна служба ABW са конфискували 48 500 евро и 36 000 долара. Служителите на тайните служби свързват претърсванията както пряко със случая „Гласът на Европа“, така и с обвинения срещу полски гражданин в шпионаж в полза на Русия.

Междувременно Максимилиан Кра, попитан от Der Spiegel, отхвърли съмненията за подкуп, като каза, че „разбира се, не е получил пари нито за себе си, нито за партията“ и твърди, че сам е платил хотела в Прага. Bystron не отговори на запитване на журналисти от Der Spiegel. Кра и Бистрон са класирани на първо и второ място в листата на AfD за изборите за Европейски парламент.

Разкриването на финансирания от Москва уебсайт „Гласът на Европа“ показва „незаконното влияние“ на Русия върху Европейския парламент, заяви германското правителство в отговор на решението в Прага и на публикации в пресата. „Мрежата използва политици от няколко европейски страни и предостави значителни средства на тяхно разположение“, каза говорител на германското вътрешно министерство в изявление.

Тази информация беше потвърдена на 28 март от белгийския премиер Александър Де Крос. „Например се оказа, че Русия се е обърнала към членове на Европейския парламент и също е платила за насърчаването на руската пропаганда тук“, каза той по време на дебат в белгийския парламент. Той не назова имената на депутатите, но отбеляза, че тази седмица е „установено тясно сътрудничество“ между белгийските и чешките разузнавателни служби за унищожаване на руската пропагандна мрежа, цитира Politico.

Междувременно пресслужбата на Европейския парламент съобщи за DW, че ЕП, заедно с други институции на ЕС, проучва информацията, предоставена от чешките власти. Европейският парламент припомни и забраната на санкционирани медии да използват парламентарни аудио и видео платформи и да бъдат на негова територия. По-рано, на 8 февруари, Европейският парламент вече прие резолюция във връзка с руското влияние в ЕС.

*Пул (от английски pool – “common pot”) е форма на сдружение, споразумение между предприемачи, обикновено с временен характер, при което печалбата на участниците в пула отива в общия фонд и се разпределя между тях според предварително -установени съотношения.



Source link

Verified by MonsterInsights